2. Handelt methodisch en evidence informed

Bij deze competentie is de situatie als volgt. Ik (de sportkundige) moet in staat zijn om methodisch en evidence-informed te handelen. Dit houdt in als ik door bewijs geïnformeerd wordt vanuit meerdere bronnen, dat ik daar vervolgens mijn eigen conclusies aan kan hangen. Dit moet ik kunnen door praktijkvraagstukken goed te kunnen ondervragen en daarna op te lossen. Dit moet gebaseerd zijn op een zorgvuldige afweging van verschillende bronnen, en het best mogelijke antwoord krijgen door samen te werken met stakeholders. Naast dit draag ik bij als Sportkundige aan de kennisontwikkeling van de beroepsgroep. Waar ik dit in de eerste twee en een half jaar op niveau B heb ontwikkeld, heb ik dit middels mijn afstudeeronderzoek en de Community of Practice verder ontwikkeld naar niveau C. Dit komt vooral door de complexe situatie waarin ik verkeerde. Ik moest mijn kansen zelf analyseren binnen het bedrijf en heb informatie uit veel verschillende hoeken gehaald. 

Methodisch handelen
Om tot de juiste kennis te komen heb ik intern twee focusgroep sessies gehouden bij Sportbase.com. Hierbij heb ik alle werknemers van het bedrijf betrokken. Naast interne input voor mijn onderzoek om de hoofdvraag te beantwoorden en conclusies te kunnen trekken heb ik ook input gehaald uit interviews bij communicatie bedrijven en heb ik een marketing congres bijgewoond in Amsterdam. Verder heb ik informatie opgehaald uit literatuuronderzoek, waarbij ik meerdere boeken, artikelen en trendwebsites heb geraadpleegd. 

Nadat ik al deze informatie had geclusterd heb ik de beste informatie in mijn onderzoek opgenomen en ben ik in staat geweest om zelfstandig de juiste conclusies te trekken. Uit de conclusie is vervolgens een aanbeveling geschreven waar het bedrijf Sportbase.com naar eigen zeggen veel aan heeft gehad. 

Ik hecht veel waarde aan methodisch werken. Ik heb veel aandacht besteed aan de opbouw en structuur van mijn beroepsproduct. Door te werken met deelvragen heb ik genoeg en gerichte input verkregen wat hielp om de hoofdvraag te beantwoorden. 

Aangezien mijn onderzoek gericht was op het bedrijf heb ik de werknemers meegenomen in mijn onderzoek middels individuele gesprekken en de focusgroep sessies. Hier heb ik volledig het voortouw in genomen. Dit was erg complex aangezien het bedrijf niet veel aanneemt van stagiaires. Dit heb ik toch weten te bewerkstelligen door mijn ideeën in de schoenen van de werknemers te leggen. Dit deed ik door gesprekken zo te sturen dat ze zelf de problemen gingen inzien en met ideeën kwamen die ik zelf al had bedacht. Doordat ze het nu zelf bedachten werden de ideeën wel geaccepteerd en geïmplementeerd.

Delen van kennis
Ik heb al mijn opgedane kennis gedeeld met het bedrijf maar ook binnen andere netwerken heb ik mijn kennis gedeeld. Dit was bijvoorbeeld in de Community of Practice waar ik in de gecreëerde studentengids mijn kennis heb gedeeld met de Community en ook met tweede en derde jaar studenten. Ook met andere community's heb ik mijn kennis gedeeld, waardoor zij een goede workshop op hebben kunnen zetten. Deze kennis was op het gebied van identiteitsmarketing en public relations, wat toepasbaar was voor een workshop gericht op side events voor de MX Nations Cup. 

In de bewijslast van het beroepsproduct, de beroepsprestatie en het Community of Practice verslag is verantwoord verder verantwoord hoe ik deze competentie op niveau C heb behaald. 


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin