Minor NIMA A/B

Keuze NIMA A/B. 

Dit is een bewuste keuze geweest. Ik vind marketing namelijk erg interessant. Het idee dat een bedrijf naadloos kan inspelen op de wensen en behoeften van klanten, waardoor hun product of dienst super goed verkoopt, trekt mij enorm aan. Daarnaast heb ik gekozen voor deze minor omdat de diploma's die je hiervoor kunt halen landelijk hoog staan aangeschreven en het een echte verdieping is op wat ik uiteindelijk wil. Ik heb namelijk de ambitie om marketeer te worden voor een organisatie die zich inzet voor sport. Of dit nou maatschappelijk of commercieel gedreven is. 

Ik denk dat ik via deze minor in het vierde jaar een geschikte stage kan vinden waar ik uiteindelijk of kan blijven werken of waar ik in ieder geval met grote rugtas vol ervaring weg kan gaan om het werkveld in te gaan. 

De minor
Met trots kan ik zeggen dat ik de minor succesvol heb afgesloten. In het eerste deel (NIMA A) stond vooral het opdoen van algemene (online)marketing kennis centraal. Deze kennis werd getoetst middels een meerkeuze examen en een open examen waar het vooral om operationele marketing activiteiten ging. Deze twee examens heb ik afgerond met een 7,6 en een 8,1. Ook heb ik in het eerste deel voor NIMA A een operationeel marketingplan moeten schrijven. Dit heb ik afgerond met een V. 

Het tweede deel van de minor was gericht op het behalen van het NIMA B1 certificaat. Dit is gericht op strategische marketing en verdiepend op NIMA A. Hiervoor is ook een theorie examen afgelegd middels open vragen. Ik heb dit examen op school gedaan (7.7), maar ook landelijk (6.8). Om NIMA B volledig af te ronden heb ik ook een strategisch marketingplan moeten schrijven voor een bestaand bedrijf. Dit plan heb ik geschreven voor het bedrijf C-Job. Een scheepsarchitecten bureau. Voor dit plan heb ik een 8.0 gekregen en hiermee heb ik de minor succesvol afgerond en mijn certificaten behaald. De verslagen zijn hieronder te downloaden als bewijslast. 

Reflectie
Door deze minor ben ik erachter gekomen dat ik verder wil met marketing en dat ik mijn marketingkennis in jaar 4 wil toepassen binnen een sportbedrijf. Ik vind het leuk om via marketing bezig te zijn met het verbinden van mensen aan bedrijven en aan een gezondere leefstijl. Door middel van het schrijven van de operationele en strategische plannen heb ik geleerd om de theorie toe te passen in praktijk cases. Dit was erg waardevol en deze ervaringen neem ik mee naar mijn afstudeerjaar. Het past goed bij mij om mij eerst volop in de theorie te verdiepen en het daarna in de praktijk te brengen in het werkveld. Ik hou er niet van om in het werkveld nog mijn hele weg te moeten zoeken in hoe alles werkt met betrekking tot de theorie. 

Naast dat ik nu weet dat ik marketing een interessant vakgebied vind, heb ik ook goed leren plannen tijdens deze minor. Er waren wekelijks maar vier tot zes contact uren, maar er werden meerdere hoofdstukken per week behandeld waar ook vragen voor gemaakt moesten worden. Het kwam vaak neer op 100 tot 150 bladzijden per week aan theorie. Om dit bij te houden heb ik vanaf het begin een strakke planning gemaakt waarbij ik elke dag een deel van de theorie heb samengevat. Door samenvattingen te maken heb ik de stof makkelijk op kunnen pikken en dit heeft deels tot het succes geleid van mijn resultaten. 

 Tijdens het derde jaar ben ik ook op zoek gegaan naar een sportbedrijf om een marketingstage te lopen. Ik ben uitgekomen op Sportbase.com, een bedrijf dat een webshop op wilt gaan richten voor sportverzorgingsmiddelen en -hulpmiddelen. Lees hierover meer op de pagina van Jaar 4. 


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin