Sportmarketing

Wat heb ik hiervoor al gedaan?

  • 7,9 voor sportmarketing tentamen
  • Social media FC Groningen
  • Project schoolvoetbal
  • In gesprek gegaan met Ingmar over marketing
  • Stage genoten vragen over hun aanpak voor bepaalde marketingprojecten

Actieplan

  • 1 Studieboek lezen over (sport)marketing
  • 1 ander boek lezen over marketing
  • Research doen en actief kijken op FB en LinkedIN voor marketingpagina's en ontwikkelingen op dit gebied.
  • Marketingwerkzaamheden op mij nemen binnen stage
  • Het marketingbeleid van FC Groningen doornemen en vragen stellen aan Edwin en Niek over het marketingbeleid en de visie van FC Groningen.

Beginsituatie

Ik vind sportmarketing tot nu toe het meest interessante vakgebied van de studie en hier ben ik ook vaak mee bezig. Voor het vak sportmarketing in blok 2.1 had ik een 7,9 gehaald. Voor dit vak heb ik ook hard geleerd en ik vind het ook leuk om erover te lezen. Op Facebook en LinkedIN volg ik ook marketingpagina's. Dit doe ik om aan nieuwe kennis te komen. Ik merk wel dat ik met stage nog niet genoeg kennis heb over sportmarketing. Het gaat hierbij vooral om waar je nou precies begint, welke modellen je kunt gebruiken en het toepassen van creativiteit in bijvoorbeeld een activiteit of campagne. 

Doel

Ik wil met stage veel bezig gaan en kennis op doen van marketing en verschillende marketingcommunicatie strategieën. Aan het eind van mijn stage weet ik waar ik moet beginnen als ik een marketing actie/campagne/activiteit uit moet zetten en de daaropvolgende stappen die ik moet zetten. Daarbij wil ik met het schoolvoetbal tot een creatief project komen waar FC Groningen winst uit kan halen op de lange termijn.  

Eind jaar 2

Als ik kijk naar het doel dat ik heb opgesteld kan ik met trots zeggen dat ik op dit gebied enorm vooruit ben gegaan. Door verschillende acties te doen op social media en hierop actief te zijn heb ik in grote lijnen al door welke manieren van communiceren goed effect hebben en welke minder. Daarnaast heb ik door het project van schoolvoetbal veel inzicht gekregen in waar je begint met je project en alle vervolgstappen die daarbij horen. Ik heb geleerd dat je als eerst moet kijken naar waar er grote kansen liggen voor het bedrijf waar iemand werkzaam is. Daarnaast eerst goed analyseren van de doelgroep en de doelgroep zo in kaart brengen dat er ingespeeld kan worden op de wensen en behoeften. In de uitvoering wordt vooral gefocust om het product zo over te brengen dat mensen onbewust sneller voor het product gaan kiezen.

Naar eigen zeggen van de marketingafdeling van FC Groningen willen ze graag het schoolvoetbal blijven ondersteunen in de aankomende jaren en hebben Mila en ik dus een goede eerste stap gezet om via marketing meer mensen aan FC Groningen te gaan binden.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin