4. Communiceert optimaal

Deze competentie gaat over het optimaal kunnen communiceren. Optimale communicatie is voor mij erg belangrijk. Ik ben van mening wanneer je goed empathisch kunt communiceren, waarin correct taalgebruik wordt gebruikt en je het via verschillende communicatiemiddelen kunt overbrengen, dat dit de basis is voor goede samenwerkingen, relaties en een professionele attitude. 

Deze competentie heb ik door dit én het derde jaar behaald op niveau C. 

Het beste voorbeeld dat ik hierbij kan geven is een praktijkvoorbeeld dat zich heeft voorgedaan op mijn stageadres Sportbase.com. Ik zal hier het voorbeeld kort benoemen. In mijn beroepsprestatie wat hieronder te downloaden is, is het uitgebreid beschreven. 

Identiteitssessie
Voor mijn afstudeeronderzoek moest de identiteit van Sportbase.com worden gecreëerd. Dit kon ik niet alleen, en hiervoor moest ik zorgen dat alle werknemers van het bedrijf samen zouden zitten om na te denken wat de identiteit van het bedrijf is. Hier hoorden vragen bij als; Wie zijn we? Waar staan we voor? Waarom zijn we op de wereld? Aangezien de werknemers geen tijd vrij willen maken voor stagiaires, moest ik ervoor zorgen dat het idee vanuit de eventmanager (mijn werkveldbegeleider) kwam. Hiervoor had ik een gesprek in gepland waarin ik probeerde de eventmanager bewust te maken van het probleem. Dit deed ik door op een goede maar empathische manier te communiceren. Ik vroeg wat het evenemententeam zou zeggen wanneer er mensen op hun afkomen op een evenement met de vraag wie Sportbase.com is. Hierop werd geantwoord met dat Sportbase.com een online webshop is. Waarop ik antwoordde dat dit is wát Sportbase.com is en niet wie Sportbase.com is en het niet aangeeft waar Sportbase.com voor staat. Na een langer gesprek kwam bewustwording dat de identiteit inderdaad nog niet staat. Vervolgens werden er ideeën geopperd waar Sportbase.com dan voor zou staan. Hierop gaf ik antwoord dat ik en de eventmanager daar nu zo over denken, maar dat het kan zijn dat andere collega's daar anders over denken. Toen kwam het idee vanuit de eventmanager om een gezamenlijke sessie te organiseren over de identiteit van het bedrijf met alle werknemers, die ik dan zou moeten gaan leiden. 

Door optimaal te communiceren heb ik mijn doelen kunnen bereiken, waarbij ik wel altijd beleefd ben gebleven en anderen heb gerespecteerd. Tijdens de identiteitssessie heb ik ook erg op mijn taalgebruik en woordkeuze moeten letten. Dit komt omdat de werknemers niet graag het gevoel hebben dat een stagiair met een goed plan komt waar ze zelf niet mee zijn gekomen. 

Hieronder is de beroepsprestatie te downloaden. Op pagina 5 ziet u de identiteitssessie volledig uitgewerkt via de STARR methode. 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin