5. Handelt adequaat in een internationale en interculturele omgeving

Deze competentie had ik aan het begin van mijn studie nog niet echt ontwikkeld. Ik had nooit eerder samengewerkt met internationale studenten of met studenten met een hele andere culturele omgeving.

Met de studie Sportkunde heb ik eigenlijk 2 weken echt volledig ingezet op deze competentie. Dit zijn de weken van de internationalisering. Bij deze 2 weken kwamen internationale studenten naar de Hanzehogeschool om een week lang een project uit te voeren. Deze weken waren op niveau B van deze competentie. De opdrachten waren best complex en ik kreeg weinig informatie over hoe de opdrachten uitgevoerd moesten worden. Er werd best veel gevraagd van je eigen redzaamheid. Voor de opdrachten moest ik ook veel zelf uitzoeken en niet alleen al geleerde informatie toepassen maar ook zelf nieuwe informatie verkrijgen. 

De eerste internationaliseringsweek stond in het teken van evenementenplanning en de tweede stond in het teken van West Ham United en internationale marketing. Hierbij moest ik in een internationale en interculturele groep samenwerken aan opdrachten. Omdat niemand elkaar kende heb ik samen met iemand anders het voortouw genomen hoe we als groep aan de slag zouden gaan. Ik heb gezegd dat ik goed het overzicht kan bewaren in zulke projecten en ik stelde mij al snel verantwoordelijk voor de planning en het coördineren van de opdrachten. Dit deed ik door in het begin direct iedereen te leren kennen, zodat ik ook iedereen in hun kracht kon zetten. Omdat ik moest samenwerken met mensen vanuit andere landen en culturen heb ik mij in de buitenlandse studenten verdiept door goed na te vragen hoe zij normaal gesproken projecten uitvoeren met een groep en hoe zij samenwerken. 

Naast dat ik deze beide weken een plannende/coördinerende rol op me nam heb ik er ook altijd voor gezorgd dat ik zelf ook veel input leverde voor de projecten. Hierdoor heb ik veel informatie opgedaan over de sportwereld in het buitenland. Omdat ik weinig informatie kreeg vanuit docenten heb ik erg zelfstandig aan opdrachten gewerkt die niet eenvoudig waren, zoals samen met een Britse student een marketingplan geschreven voor West Ham United. 

In mijn communicatie naar mensen toe die van andere afkomst zijn, heb ik gehoord dat ik erg sociaal en geïnteresseerd over kom. Ik heb het altijd goed kunnen vinden met de buitenlandse studenten en heb ook pro-actief gezorgd om die studenten beter te leren kennen. Dit deed ik bijvoorbeeld door het projectgroepje uit te nodigen om wat te gaan doen naast schoolwerkzaamheden. En daarnaast heb ik ervoor gezorgd dat ik gemakkelijk in contact kan blijven met de studenten door het gebruik van sociale media. Dit heb ik gedaan door contact gegevens uit te wisselen. 

Door deze weken heb ik veel geleerd over samenwerking binnen interculturele groepen en hierdoor ben ik mij ook beter bewust geworden van de verschillen tussen Nederlandse studenten en studenten uit andere landen. Studenten uit andere landen hebben een andere instelling dan Nederlanders. Ik heb gemerkt dat Nederlanders behoorlijk gestrest zijn voor deadlines, maar daarentegen wel hardwerkend en vaak op tijd voor deadlines en afspraken. De meeste internationale studenten bewaren veel meer rust en nemen de tijd voor zaken. Ook ben ik dit meer gaan waarderen en kan ik dit nu bewust respecteren wat er in andere landen gebeurt en hoe deze dingen opgelost worden door internationale sportkundigen. Door de dialoog aan te gaan met deze mensen heb ik nieuwe kennis vergaart over hoe de sportwereld er internationaal uitziet, wat mijn visie en perspectief op de sportwereld verbreed. Ik heb geleerd dat we als Nederlanders snel veel oplossingen bedenken wat voor Nederlanders werkt en we gaan er van uit dat dit voor de hele wereld werkt. Dit is niet zo en ik probeer hier nu altijd bij stil te zijn als ik een project moet doen wat met het buitenland te maken heeft.

Hieronder de bewijslast voor deze competentie. 

Dit zijn de resultaten van de internationaliseringsweken. Dit geeft aan dat ik beide weken actief heb geparticipeerd en in een internationale en interculturele groep heb samengewerkt. 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin