6. Handelt verantwoord en toont betrokken burgerschap

Uit deze competentie zal blijken dat ik bewust ben van de ethische aspecten van het beroep en signaleer ik maatschappelijke en moreel actuele thema's en draag ik situatief, op een kritische en verantwoordelijke wijze, bij aan oplossingsrichtingen.

Aan deze competentie heb ik door mijn studieperiode tot nu toe als maar door gewerkt. Dit gebeurde vooral onbewust. Bij elk vak en bij elk blok van de studie komt altijd ethiek kijken. Het ethische aspect gebruik ik om een standpunt in te nemen bij praktijkvraagstukken.

In het eerste jaar van mijn studie kwam ik volop met deze competentie in aanraking toen ik samen met mijn studiegroepje een evenement ging organiseren voor vluchtelingen. Bij dit evenement kwamen heel wat ethische vraagstukken kijken en moest er heel veel rekening worden gehouden met de sociale en economische status van de vluchtelingen. Ik moest in een groepje een evenement organiseren en door goed te kijken wat er op dat moment op maatschappelijk gebied speelde in Nederland heb ik hierop ingespeeld. Met het organiseren heb ik als enige van het groepje veel overlegd met het COA. Dit kwam omdat de anderen van het groepje niet gemotiveerd waren voor de studie en uiteindelijk is ook iedereen van dat groepje met de opleiding gestopt. Hierdoor werd het voor mij een stuk complexer om alles te regelen. Ik heb dit opgelost door veel in contact te blijven (via de telefoon, mail en vergaderingen) met het COA en zo korte lijntjes te houden. Ik was de vertegenwoordiger van ons groepje. Wij wilden het evenement graag plaats laten vinden in een gymzaal wat buiten het COA terrein gelegen was. Hierbij moest ik nadenken hoe dit gefinancierd zou worden omdat het COA en de vluchtelingen zelf niet veel te besteden hadden. Hier kwamen dus morele dilemma's naar voren, omdat ik zelf ook niet wilde investeren in het project. De financiering heb ik opgelost samen met het COA via gemeentegeld, zodat het evenement laagdrempelig werd. Ook met de activiteiten op het evenement zelf moest veel rekening gehouden worden, omdat de kinderen niet alles mochten eten/drinken en niet iedereen praatte Nederlands. Wat erg mooi was, was om te zien dat de vluchteling kinderen door de sportmiddag helemaal uit hun zorgen kwamen en heerlijk aan het spelen en sporten waren waarbij ook nog geleerd werd over gezond bewegen en eten. Dit kwam doordat ik de activiteiten simpel heb gehouden en de uitleg kort. Dit toont aan dat ik goed bezig ben met actuele maatschappelijke thema's en burgerschap toon, om op die manier mensen in een sociale en gezonde omgeving bezig te laten zijn. Ik ben van mening dat desondanks dit project in het eerste jaar gedraaid werd ik dit toch op niveau B heb gedaan. Dit komt door de verschillende stakeholders die er bij kwamen kijken, ik moest in mijn eentje alles regelen met het COA, waardoor het complexer werd en door de verschillende aspecten van ethiek die bij de doelgroep kwam kijken werd de context ook moeilijker om het event te draaien. 

Naast het organiseren van bovenstaand evenement heb ik ook ethische beslissingen moeten maken met de aanpak van het schoolvoetbal bij FC Groningen. FC Groningen wilde zich namelijk mengen en profileren via het schoolvoetbal en deze taak nam ik op mij samen met een studiegenoot. Het schoolvoetbal werd al 20 jaar georganiseerd door 3 oude mannen (75+). Met deze organisatoren heb ik vergaderingen gehad, over wat FC Groningen zou kunnen betekenen en daarbij ook het voordeel dat FC Groningen eruit wilde halen. De organisatoren waren erg behoudend en zagen veranderingen niet zo zitten. Doordat ik duidelijk en eerlijk was naar de organisatoren toe waren ze tot best wat veranderingen bereid. Ik begon de gesprekken altijd heel algemeen, waarin ik interesse toonde in het verleden van het schoolbal. In de gesprekken zei ik bijvoorbeeld ook dat ik niet met FC Groningen het schoolvoetbal helemaal wilde veranderen maar dat ik puur werkte om de organisatie te helpen. Dit vonden de heren namelijk erg belangrijk. In al deze beslissingen heb ik gedacht aan ethisch en moreel juiste keuzes. Vaak was er een discussie waarin naar voren kwam dat het schoolvoetbal puur maatschappelijk moest zijn en er geen commerciële doeleinden aan vast moesten zitten. Door uiteindelijk als FC Groningen zijnde bijna geen geld te investeren maar puur te richten op side-events en beleving van het schoolvoetbal heb ik de ethische/morele keuzes op een juiste manier afgewogen en burgerschap getoond naar de samenwerkingspartners.

Deze competentie beschik ik nu op niveau B, omdat ik keuzes moest afwegen in complexe situaties. Dit was complex, omdat er meerdere partijen betrokken waren, ik bijna alles zelf heb moeten doen en  bij de situaties lastige ethische en morele keuzes naar voren kwamen. Burgerschap tonen was zeer belangrijk om een gezamenlijk doel van alle partijen op een goede manier te behalen.

Hieronder de bewijslast die bij deze competentie van toepassing is. 

Van boven naar onderen: Verslag schoolvoetbal met FC Groningen, Fit4Life evenement (aanpak). 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin